sobota, 28 lipca 2012

Szarlotka z papierówek na kruchym spodzie

Szarlotka chodziła za mną od dawna. Gdy u sąsiadów pojawiły się popierówki, ze zniecierpliwieniem czekałam, aż będą na tyle dojrzałe, bym mogła wyczarować z nich jakieś smaczne cudo. Jednego dnia pod drzwiami znalazłam pełne wiadro tychże papierówek i już wiedziałam, że pierwsze co z nich przyrządzę, będzie ciepłą, rozpływającą sie w ustach, ale jednocześnie chrupiącą szarlotką. Podaną z bitą śmietaną i lodami.
Niebo w gębie.

SZARLOTKA Z PAPIERÓWEK NA KRUCHYM SPODZIE (na blachę 25x30cm)




Składniki:

Na ciasto:
- 300g mąki
- 200g masła
- 100g cukru pudru
- 2 żółtka

Na jabłkowe wnętrze:
- 1.5kg papierówek (waga bez skórki i gniazda nasiennego)
- 3/4 szklanki cukru
- cynamon
- 1/2 galaretki cytrynowej


Mąkę przesiewamy, masło kroimy na mniejsze kawałki, dosypujemy cukier puder, dodajemy żółtka, całość ugniatamy rękoma do czasu, aż wszystkie składniki się razem połączą. Ciasto dzielimy na dwie części (mniej więcej 3/4 i 1/4) i odstawiamy do lodówki przykryte folią.
W tym czasie, kiedy ciasto się chłodzi przygotowujemy jabłkowe wnętrze.
Papierówki obieramy, wykrawamy gniazda nasienne i kroimy na większe kawałki. Wsypujemy jabłka do garnka z małą ilością wody i próżymy tak, aby nie były zbyt miękkie. Muszą być lekko twardawe. Pod koniec próżenia dodajemy cukier, cynamon i wsypujemy galaretkę. Mieszamy i odstawiamy do wystudzenia.
Gdy masa jabłkowa ostygnie wyciągamy z lodówki nasze ciasto. Wysmarowaną blachę tłuszczem, wykładamy 3/4 części ciasta, w ten sposób, by trochę było go jeszcze na ściankach blachy. Na to wykładamy jabłka, a z reszty ciasta (1/4) formujemy ruloniki i wykładamy na wierzch jabłek tworząc szachownicę.
Ciasto pieczemy przez około 45 minut w mniej więcej 165 stopniach. Mój piekarnik jest dosyć mocny (jeśli tak to można ująć), więc jeżeli ktoś wie, że musi swój nastawić na więcej stopni, to niech to zrobi.
I voila :)
Ciasto gotowe.
Podajemy jeszcze ciepłe z kulką lodów waniliowych, bitą śmietaną, a całość posypujemy cukrem pudrem.







Poza tym chciałam baaardzo podziękować, jest mi straszliwie miło, że liczba moich obserwatorów przekroczyła 100. Nie spodziewałam się tego i jestem naprawdę w szoku, że mój blog chce oglądać aż tyle osób.
Dziękuję, że jesteście :)

17 komentarzy:

  1. Wiesz, cudownie to wygląda. :) Mam ochotę przyjść z kawką.

    I nie dziw się, że masz tylu obserwatorów, skoro serwujesz takie pyszności ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ciasto cudownie wygląda, tak lekko i smacznie bardzo ... :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękne ciacho! :) Uwielbiam szarlotki, w każdej postaci :)

    OdpowiedzUsuń
  4. aż szkoda by go szamać, choć z drugiej strony jak bym się do niego dorwała...;)

    OdpowiedzUsuń
  5. klasyczne,maślane kruche:)moje ulubione/odkąd zapoznałam się z idealna recepturą;)
    i papierówki..mmmm:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Szarlotka to klasyk, który mogła bym jeść zawsze. Twoja wygląda bardzo smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. :) pyszności. Ja tez robię szarlotkę w tym tygodniu!

    OdpowiedzUsuń
  8. Pyszności, uwielbiam taką! Teraz w sezonie papierówek, jadłabym szarlotkę każdego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  9. mmmmm szarlotka z lodami :) ulubiony deser
    a zdjęcia są fantastyczne :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pyszności:) Szarlotka nigdy się nie znudzi!

    OdpowiedzUsuń
  11. Wspaniale wyglada! Zazdroszcze tych papierowek...

    OdpowiedzUsuń
  12. jesteś jakaś nienormalna ! czy widziałaś ciasto bez proszku do pieczenia ?! przez ciebie mi się nie udało ! zmarnowałam tylko swój cenny czas , i moje przepyszne papierówki !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety muszę Cię zmartwić, ale jestem w stu procentach normalna.
      Jest to przepis, który nie wymaga obecności proszku do pieczenia. Robiłam swoją szarlotkę według tego przepisu i wyszła wyśmienicie. Widocznie Twoje umiejętności kulinarne nie są aż tak dobre, by to ciasto wykonać.
      Pozdrawiam i więcej pokory następnym razem.

      Usuń
  13. Muszę dziś wypróbować ten przepis, chociaż nie jestem zbyt wytrawnym cukiernikiem......

    OdpowiedzUsuń