sobota, 15 września 2012

Weekendowe ciasto z gruszkami i śliwkami

Sezon śliwkowy trwa, a ja nabrałam ochoty na dobre i szybkie ciasto. Chciałam upiec ciasto, które robię zawsze, gdy mam nagłą ochotę na słodkości, a nie chcę się za dużo narobić (klik). Jest to ciasto, które robię w różnych wersjach: ze śliwkami, z wiśniami, porzeczkami. Można je tak naprawdę zrobić z każdym owocem. Jednak nie chcąc iść na łatwiznę i jednocześnie mając wielką chęć podzielenia się z Wami kolejnym dobrym i godnym polecenia przepisem, zrobiłam coś innego. Mieszanka gruszek i śliwek, wcześniej skarmelizowanych, przykrytych niebiańską kruszonką. Niebo w gębie :) Jest to przepis od Ewy Wachowicz, choć nieco zmodyfikowany.

CIASTO Z GRUSZKAMI I ŚLIWKAMI OTOCZONE CHRUPIĄCĄ KRUSZONKĄ




Składniki na blaszkę o wymiarach 25x30cm:
Na ciasto:
- 1/2 kostki masła miękkiego
- 3/4 szklanki cukru
- 1 łyżeczka cukru waniliowego (u mnie cukier z dodatkiem prawdziwej wanilii)
- 2 jajka
- 3 łyżki oliwy z oliwek
- 2 łyżki kwaśnej śmietany (u mnie 12%)
- aromat pomarańczowy (parę kropelek)
- 2 szklanki mąki
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia

Na kruszonkę:
- pół szklanki mąki
- pół szklanki cukru
- 1/2 kostki palmy


Ponadto:
- 500g śliwek węgierek
- 3 gruszki
- 3 łyżki wody
- 3 łyżki cukru

Śliwki kroimy na pół, wyjmujemy pestki. Gruszki obieramy, wykrawamy gniazda nasienne i kroimy na ćwiartki (lub mniejsze części, jeżeli gruszki są za duże). Śliwki wrzucamy na patelnię z 3 łyżkami wody i posypujemy je 3 łyżkami cukru. Podsmażamy, gdy śliwki puszczą sok i chwilę posiedzą na patelni, dorzucamy gruszki. Wszystko razem jeszcze przez chwilę trzymamy na patelni, zdejmujemy z ognia i odstawiamy by ostygły. Gdy ostygną wkładamy na sitko.

Masło ucieramy dokładnie, wsypując powoli cukier + cukier z wanilią. Następnie wbijamy jajko, chwilę miksujemy i dodajemy następne. Uważamy, by się nic nie zważyło. Następnie miksujemy dodając oliwę, śmietanę aromat. Dorzucamy stopniowo mąkę i proszek do pieczenia.

Składniki na kruszonkę ugniatamy tak by utworzyły nie rozpadającą się kulkę.

Blachę wysmarowujemy palmą (bądź innym tłuszczem), wylewamy równomiernie ciasto. Wkładamy gruszki przecięciem do dołu, a między nie wkładamy śliwki. Na wierzch ścieramy na tarce kruszonkę.
Pieczemy godzinę w około 170 stopniach.
Gotowe! :)










19 komentarzy:

  1. Kruche ciasta są zdecydowanie NAJLEPSZE ! :)
    Zapraszam do siebie :3

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale ładnie się prezentuje :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Już od kilku dni mam ochotę na ciasto ze śliwkami, pycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. ŚLINOTOK!!!
    Ciasta ze śliwkami są rewelacyjne. :)
    Super zdjęcia! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. achhhh obłędne ciasto! równiez miałam ochotę na takie:D

    OdpowiedzUsuń
  6. takie ciasta przywołują wspomnienia maminych wypieków :)

    OdpowiedzUsuń
  7. aaaaaaaaaaaa ja jeszcze nie jadłam nawet obiadu a tu mi takie smakowitości sie publikuje :D
    pozdr.,
    http://your-naturalhealth.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Rzeczywiście niebo w gębie. :) O jakich wymiarach blaszki użyłaś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zwykle zapomniałam napisać ;) Już uzupełniłam w opisie. Blaszka 25x30 cm:)

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedz. Mam ogromną ochotę zrobić to ciasto na weekendzie, bo niesamowicie apetycznie wygląda. :)))

      Usuń
  9. lubię takie ciasta, moja babcia ma identyko przepis;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olcik dziś robię takie ciasto :) mam nadzieję, że wyjdzie :)) pozdrawiam Syll :***

      Usuń
  10. Ostatnio w nadmiarze mam gruszek,a nie wiem gdzie dostanę śliwki ,czy mogę użyć wyłącznie gruszek ?

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy można śliwki zastąpić gruszkami ? Jeśli tak to jak je pokroić ?
    \

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nie będzie problemu jak zastąpisz śliwki gruszkami :) pokrój je w ósemki, albo ćwiartki, w zależności od wielkości gruszek :)

      Usuń
  12. Pysznie wygląda! Zastanawiam się czy mogę owoce wrzucić na ciasto surowe, czy muszą być skarmelizowane na patelni? Będzie duża różnica? Chciałabym ograniczyć ilość cukru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm.. nie wiem czy jak wrzucisz surowe to nie rozmoczą czasem ciasta i nie zrobi się zakalec (w momencie jak puszczą wodę pod wpływem temperatury) :)

      Usuń