czwartek, 15 stycznia 2015

Ryż jako jedyne źródło węglowodanów sportowca i osoby dbającej o swoją dietę?

Często słyszy się, że najlepszym źródłem węglowodanów w diecie sportowca jest ryż. Tylko ryż! Jedz ryż, a będziesz piękny, umięśniony, jedz ryż zarówno na masie i na redukcji! Faktycznie, ryż (szczególnie basmati, brązowy) to wspaniałe źródło węglowodanów, szczególnie dla osób, które chcą nieco zmienić swoją sylwetkę (złapać trochę mięśni, czy zgubić trochę tłuszczu - wszystko zależy od celu), ale nie jest to jedyne źródło węglowodanów jakie powinny znaleźć się w naszej diecie :)

Ja zakończyłam niedawno okres redukcyjny i aktualnie dążę do nabrania masy mięśniowej. Można powiedzieć, że w tym momencie prowadzę "masę", ale nie masę, podczas której je się co chce i tyje na potęgę. Nie. Takie rzeczy się nie dzieją. Ma to być masa kontrolowana, z dopiętą na ostatni guzik dietą. Pożądane w moim wypadku jest nabranie masy mięśniowej, bez zbytniego nabrania tłuszczu (tłuszcz zawsze w pewnym stopniu się złapie, ale można ten proces zminimalizować).
Jeśli chodzi o węglowodany jakie wykorzystuję w swojej diecie to są to głównie:
-płatki owsiane górskie
-makaron z mąki durum
-kasza gryczana niepalona
-ryż basmati
oraz
...
-bataty

Dzisiaj chciałam przyjrzeć się dokładniej batatom.
Nie do końca wiem czy wszyscy o nich słyszeli. Bataty to inaczej słodkie ziemniaki. Pomyślicie w tym momencie "ziemniaki? ziemniaki na diecie? nie ma mowy - tuczą". Otóż jest to mit :) Nie tyjemy od poszczególnych produktów, tylko od nadwyżki kalorycznej.
Dlaczego jednak bataty a nie zwykłe ziemniaki? Rozchodzi się tutaj o indeks glikemiczny, który w batatach jest o wiele niższy niż w zwykłych ziemniakach. A do tego, według mojej opinii... są o wiele smaczniejsze :)
Bataty zawierają:
-beta-karoten
-fitosterole - które obniżają poziom złego cholesterolu
-kwas chloragenowy - ma działanie antynowotworowe i przeciwwirusowe
-potas
-witaminę B6
-witaminę C
oraz wiele innych pozytywnych składników.

W 100g batatów znajduje się:
- 86kcal
- 20,1g węglowodanów
- 1,6g białka
- 0,1g tłuszczy
- 3,0g błonnika

Zjada się je po obróbce termicznej.
Jako, ze bataty często lądują na moim talerzu, pokażę parę sposobów ich przygotowania :)

UGOTOWANE


Bataty mają ten plus, że gdy zostaną pokrojone na mniejsze części, bardzo szybko się gotują. Należy je wrzucić do gotującej, osolonej wody na około 5 minut (sprawdzić widelcem czy są już miekkie), a po odcedzeniu wody posypać ulubionymi przyprawami i zjeść :)

UPIECZONE W PIEKARNIKU


Nie musimy ich obierać, ważne, żeby były umyte. Ja jednak preferuję obranie batatów. W tym wypadku kroimy bataty na pożądany przez nas kształt, można do tego dodać inne warzywa, polewamy olejem kokosowym, przyprawiamy i pieczemy w piekarniku aż nie będę zrumienione :)

USMAŻONE NA PATELNI


Przyznam, że ostatnio w taki sposób najbardziej lubię przyrządzać bataty.
Kroję je na małe kawałki, sypię przyprawą węgierską i smażę na pamie (beztłuszczowy tłuszcz :) ) na patelni.

A Wy? Słyszeliście o batatach? Jadacie je? Jeśli tak to w jakiej postaci lubicie je najbardziej?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz